Uppdatering i text

Ja den senaste veckan har minst sagt varit intensiv och aningen utmattande på kropp och själ. Det är omöjligt att komma ihåg allt jag har gjort sen jag skrev ett längre inlägg sist, då dagarna flyter ihop här och det känns som att det var ett år sen jag var på stranden. Men ska försöka förklara tiden här, som bara rinner iväg.

I söndags var jag som planerat på lunch hos Blanca, den halvsvenska kvinnan som vill träffa mig för att lära sig svenska. Det bjöds på någon slags paella, lite vin och alldeles alldeles underbar glass som hon hade köpt med sig från en glassbar i närheten. Och ja, det var väl en trevlig lunch, även om jag inte kan låta bli att störa mig på amerikaner i utlandet (det var fyra amerikanska tjejer där som pluggar i Valencia). 21-åringar med noll koll på varken främmande kulturer eller matlagning och som aldrig någonsin tvättat sina egna kläder. Dessutom pratades det bara spanska, vilket gjorde att jag fick uthärda den fruktansvärda amerikanska accenten i två timmar. Brrr. Men ja i alla fall, efteråt satt vi ner och snackade lite, bara jag och Blanca. Och hon visade sig vara en trevlig men väldigt bestämd kvinna med åsikter om allt. En längre historia. Vi skulle höras efter Fallas för att ses över en kopp kaffe eller middag. Och ja, jag måste erkänna att det känns lite ovant att ha en intercambio med en kvinna på 60 bast.

I måndags drog det igång ordentligt med Las Fallas, med nattliga fyrverkerier, utomhusklubbar i varje gathörn och festande långt in på småtimmarna. För att inte tala om smällarna, dygnet runt, överallt, mestadels kastade av barn i alla åldrar. Så när det hela var slut i torsdags natt var jag riktigt matt. Eftersom vi hade skola på eftermiddagarna lyckades jag dessutom vända uppochner på dygnet, vilket kanske har sin baksmälla nu i och med förkylningskänningar. Men det kan det väl vara värt, förmodligen enda gången jag kommer vara i Valencia under Fallas, så jag överlever.

I fredags blev det en lugn utekväll (om en utekväll kan vara lugn, men relativt sett då). Käkade middag med roomisarna hemma först och träffade senare annat folk. Vi gick på en soulklubb precis här i närheten och det var grymt att gå ut nykter till ett ställe dit folk går endast för att digga musiken och dansa. Inget fylleslag eller kvart i tre-raggande.

Både igår och idag har det blivit lugna dagar. Har försökt vila så mycket som möjligt för att förkylningen inte ska få chans att bryta ut. Igår kväll blev det dock en liten barrunda, men även denna relativt lugn. Idag har jag solat på taket, läst lite spanska och fikat med Aslaug.


La Virgen, idag med blomsterkläder.

Har också hunnit fundera en hel del över framtiden (alltså sommaren) idag. Hur länge ska jag stanna i Valencia? Ska jag vara kvar här över sommaren och söka jobb? Ska jag bo i Linköping i sommar och spara in pengar? Ska jag söka jobb i Norge? Ska jag trolla fram pengar och resa hela sommaren? Ska jag leta tillfälligt boende i Lund och jobba där? Ja, någon som har ett svar? Någon som har ett erbjudande jag inte kan säga nej till?

Okej, så nu ska jag äta lite, kanske se en film och sen sova tidigt. Om det går. För imorgon är det skola som vanligt igen klockan nio och jag har bestämt mig för att vara duktig hela veckan.

K

Kommentarer
Postat av: Helena

Hej Kristina! Visst är det bättre med att ha intercambio med kvinna på 60 än att lyssna på människor som de där 21-åriga amerikanerna? Jag gillar äldre... :)



I min lägenhet på studentlyckan kan du nästan säkert få bo i sommar... Möjligt att varken Hanna eller jag kommer att vara där. I alla fall inte jag förrän augusti månads intåg. Hör av dig och njut av Spanien, som jag tror är mitt favoritland så långt!



2009-03-23 @ 14:42:14
Postat av: Lasse

Det var mycket på en gång, smällar, baksmällar, soulmusik, amerikansk spanska etc. Hoppas du orkar med allt som händer och sker runt dig.

Hemmafronten: Mamma är sjuk, troligtvis vinter-kräket, och har varit sängliggande 2-3 dagar. Själv har jag också känt av lite men hållt mig på benen. Idag har jag slängt skräp och hjälpt Pelle at slänga en massa bråte, Pelle börjar på sin utb i Mjölby nu på måndag, 40 veckors heltidsutb , han ser fram emot det hela mkt positivt. Klas på intervju på onsdag i Luleå. Studentcoach för studenter som vill starta get utifrån en idé, jag/vi håller tummarna. Kramisar från Fjälla-folket.

2009-03-23 @ 15:16:58
Postat av: Kristina

Hej Helena!

Kul att du läser min blogg och tack för erbjudandet :) Dessvärre har jag nog inte råd att hyra din lägenhet och ännu mer dessvärre har jag redan tackat nej till jobb i Lund i sommar. Men ja, det är ju lockande, men med tanke på också hur död den staden är på sommaren ska jag nog tänka över saken en gång till innan jag bestämmer mig för att bo där. Men i augusti så, då är jag tillbaka!



När kommer du hem igen och hur har du egentligen i Brasilien???



Kram K

2009-03-24 @ 19:25:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0