Spanskt ösregn

Det började med en mulen morgon och ett fåtal droppar på vägen till skolan. Droppar som jag faktiskt trodde kom från någon som vattnat blommorna på balkongen ovanför gatan. Men men, sen eskalerade det hela och nu har det öst ner sen i förmiddags. Spanskt tungt jävla regn. För ja, regnet är mycket värre här nere än hemma. Stora tunga droppar, dåliga gatubrunnar som inte leder undan vattnet och gatstenar tusen gånger halare än de mest förrädiska i Lund. Men framförallt, den mest väsentliga orsaken, att man här inte är van eller räknar med 10 grader och regn. Alla valencianos kurar inomhus, bussarna är kalasfulla och till och med Mascletàn var idag inställd. Ingenting fungerar. Hade det varit likadant i Lund, att allt stannade när det var 10 grader och regn, skulle den stan förvandlats till en spökstad för länge sen.

Och ja, vad gör jag en dag som denna? Kurar inomhus såklart! Efter skolan gick jag och Aslaug den korta biten till ett hämtmatställe med grym husmanskost nära skolan, köpte med oss mat och gick tillbaka till skolan för att äta. I normala fall hade vi tagit med oss maten till en park, ett torg eller liknande. Men inte idag. Tillbaka på skolan hade jag tänkt plugga lite, men det fick skjutas upp då vi tittade på en spansk film i chillout-rummet istället. Trevligt, trots att jag somnade efter tio minuter i en av de sköna puffarna. Fick dessutom veta efteråt att filmen sög, så ja, smart tillvaratagen tid! Efter filmen dock dags för det oundvikliga: att ta sig hem utan att flyta bort. Fick bli tunnelbana, men eftersom tunnelbanenätet är extremt begränsat i den här stan fick jag ändå gå en bra bit och blev blöt ändå. Nästa projekt är att ta reda på vilka bussar som går hem till mig från stan. För bussar finns det mycket av här!

Så nu sitter jag i min säng, med en varm kopp kaffe och elementet på högsta läget. En perfekt tidpunkt att skriva lite i bloggen.

¡Hasta luego!


Dagens utsikt från mitt fönster.


Blöt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0