Mascletà

Ja idag var det dags för andra omgången raketskjutning på Plaza de Ayuntamiento. En del i Las Fallas, som kommer pågå fram till den 19 mars. Man skjuter alltså smällare, raketer och vad helst annat som låter mycket - mitt i stan, mitt på dan. Alla går dit strax före två, väntar in oljudet, tittar på det i de sex minuter det pågår, applåderar och går sedan hem eller tillbaka till jobbet igen. Pliktskyldigt, klockan 14, 20 dagar i mars, varje år.


Ett rökfyllt torg efter fem minuters oljud.

Filmade det hela igår, men eftersom jag inte vet hur man lägger upp filmer här på bloggen får ni hålla tillgodo med den här inspelningen från förra året, om ni vill: http://www.youtube.com

Kommentarer
Postat av: Lasse

Som sjutton, varför smäller man av en massa raketer mitt på dagen - i 20 dagar?

Du som är lite miljömedveten, ska du inte starta en actions-grupp och sätt P för det hela?



Kram

2009-03-03 @ 15:57:57
Postat av: Kristina

Hej pappa!

Haha, ja det kanske jag skulle göra! Tror tyvärr att denna tradition är alldeles för inrotad i valencianernas hjärtan för att någon skulle kunna ändra på det. Fast som sagt, idag blev det inget, då fyrverkerierna inte fungerar när det regnar!

2009-03-03 @ 17:17:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0