Flyt


Efter att inte ha varit i skolan sedan i torsdags på grund av påsk och sjukdom hade jag inte speciellt höga förväntingar på mig själv inför dagens lektion. Men se där, det gick ju fina fisken! Jag kan ju faktiskt föra hyfsade konversationer på spanska nu. Riktigt roliga lektioner var det också, mycket tack vare grymma lärare som kan tänka sig att lägga grammatikplugget åt sidan några minuter för att svara på konstiga frågor eller bara snacka skit. Förmodligen för att även de är ganska trötta på subjuntivo vid det här laget. Härligt, det är sånt som gör att man är villig att betala dyra pengar och gå upp halv åtta varje dag för att gå till skolan frivilligt. Hade språklektionerna sett ut så här under högstadiet och gymnasiet hade jag kanske även kunnat prata skaplig franska nu. Ett språk som för tillfället har ätits upp av spanskan.

Efter skolan blev det i alla fall en liten tur på stan med ett par flipflops som resultat. Om man köper badtofflor blir det väl badväder eller? Dessutom inhandlade jag (full av självförtroende) min första skönlitterära bok på spanska. Men jag ska erkänna att det var "Mi primer Quijote", tagen på ungdomshyllan i bokaffären. Och ja, den innehåller bilder, men inte på varje uppslag! Fast det mest pinsamma var ändå när jag skulle betala. Langade upp boken på disken och försökte se självsäker ut, som om jag köpte boken till min 10-åriga lillasyster. Varpå killen i kassan säger något väldigt snabbt, som jag inte hinner uppfatta eftersom jag är för upptagen med att se självsäker ut. När han sedan för andra gången påpekar att man betalar på nedervåningen mumlar jag "ah, vale", tar min bok snabbt som ögat, försöker dölja för andra kunder vilken bok jag håller i handen, kilar nedför trappan och betalar utan att försöka se cool ut.

Nu ska jag göra läxan, fräscha upp mig en aning och bege mig mot middagsbjudning. Ha det så fint, ta hand om er, vi hörs snart igen!

Kommentarer
Postat av: lasse

Hur är det med självbilden? KRAM

2009-04-16 @ 15:10:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0